Menu

volgende paginavorige paginaSchoolgids

 18/35 

4. Leerlingbegeleiding

Iedere leerling heeft recht op hulp en begeleiding. Wat en hoe, dat kan voor elke leerling anders zijn. In het eerste leerjaar moet je wennen aan de overgang van de basisschool: een nieuwe groep, nieuwe vakken, nieuwe leraren en een nieuw gebouw. Maar ook daarna blijven we je helpen: bij het leren zelf, bij studiekeuzes en ook bij meer persoonlijke vragen.

De mentor
Iedere leerling heeft een eigen mentor. Met je mentor heb je in de praktijk het meest te maken. Je kunt ook zelf het initiatief nemen, als er iets is. De mentoren onderhouden voor de school ook de contacten met de ouders. Deze beschikt over al je gegevens en is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Deze beschikt over al je gegevens en is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Speciale mentorlessen helpen je om een goede studie aanpak te ontwikkelen. Je leert:

  • huiswerk goed te noteren in je agenda;
  • leerwerk regelmatig te herhalen;
  • een goede methode voor het uit het hoofd leren;
  • een goede methode voor het leren van teksten;
  • je goed voor te bereiden op proefwerken.
  • leren omgaan met Magister.
  • veilig pedagogisch groepsklimaat

Daarnaast bespreekt de mentor regelmatig de gang van zaken, soms met de gehele klas, dan weer met een groepje of met een leerling afzonderlijk. Hij praat over de resultaten in de verschillende vakken, de relatie met leraren en klasgenoten, problemen op school of thuis. Als je speciale zorg nodig hebt, schakelt de mentor de zorgcoördinator in.

Heeft u als ouder de behoefte om iets te vragen aan de mentor van uw kind, neemt u dan zo snel mogelijk via de telefoon of via mail contact op. Een overzicht van de mentoren vindt u op onze website.

Huiswerkbegeleiding
Twee keer in de week heb je de mogelijkheid om huiswerkbegeleiding te krijgen van de docenten bij ons op school. Aanmelden voor huiswerkbegeleiding kan alleen met toestemming van je ouders. Bij de administratie is de aanmeldbrief te verkrijgen en op de website kun je het vinden onder het kopje huiswerk. Verder kan je mentor er alles over vertellen.

De coördinatie van de huiswerkbegeleiding ligt in handen van: 
Mevr. Uiterlooa.uiterloo@hubertusberkhoff.vova.nl

Mediators
Op onze school hebben we een achttal leerlingen die zichzelf mediators mogen noemen. Zij hebben hier een speciale opleiding voor gevolgd. Ze zijn er om te helpen met de problemen die de 1e klassers hebben. Vaak is de drempel om je probleem met iemand te bespreken of te delen lager als je bij andere (oudere) leerlingen terecht kunt. De namen van onze mediators vind je op onze website.

Extra hulp (RT)
Problemen met lezen, schrijven of rekenen zijn meestal op de basisschool aan het licht gekomen, maar niet altijd. Daarom worden onze eersteklassers meteen aan het begin van het nieuwe schooljaar getest. Mocht het nodig zijn, dan maken we afspraken over manieren om je niveau te verbeteren. Maar ook als je onder té grote spanning naar het examen toeleeft, kun je trainingen krijgen waarin je leert om kalmer en dus beter met de situatie om te gaan.

Onze scholen zijn er niet alleen om vakken te leren en een diploma te halen. Je maakt ook een persoonlijke ontwikkeling door. Dit gaat met pieken en dalen. Als hierbij problemen zijn, kunnen wij met jou naar een oplossing zoeken.

Rots en Water
Rots en Water is een antipest-programma met een breed pedagogisch perspectief. Het is simpel gezegd een cursus waarbij je leert om voor jezelf op te komen en hoe en wanneer je dat het beste kan doen. Je leert hoe je conflicten kunt oplossen zonder dat het probleem groter wordt. Soms moet je jezelf afsluiten voor anderen en soms moet je juist luisteren naar anderen. Soms moet je Rots zijn en soms moet je Water zijn. Het geeft niet alleen meer verbondenheid in de klas maar ook een referentiepunt om over gedrag te reflecteren. Leerlingen zijn na de cursus beter in staat om over hun eigen gedrag en de consequenties daarvan na te denken.

Alle kinderen uit de eerste klas hebben een half jaar lang 1 uur R&W per week. Dit doen we 20 weken lang en we ronden het af door een houten plank door te slaan.

Voor eventuele vragen kunt u terecht bij dhr. Molenaar of mevr. de Vink.

De zorgcoördinator
De zorgcoördinator zorgt voor ondersteuning aan de mentoren. Hij wordt ingeschakeld door de mentor als er speciale hulp nodig is.

Onze zorgcoördinatoren zijn: 
Dhr. K. Buskermolenk.buskermolen@hubertusberkhoff.vova.nl
Mevr. C. Mulderc.mulder@hubertusberkhoff.vova.nl

Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon behandelt persoonlijke en vertrouwelijke zaken, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie of andere vormen van gedrag die we niet toestaan. Iedereen die daar last van heeft, kan naar de vertrouwenspersoon.

Onze vertrouwenspersonen zijn: 
Dhr. R. Coersr.coers@hubertusberkhoff.vova.nl
Mevr. S.L. Liems.verbeijliem@hubertusberkhoff.vova.nl
Mevr. S. de Vinks.dvink@hubertusberkhoff.vova.nl

De decaan
De decaan ondersteunt bij de keuze van vakkenpakketten, voor een sector of beroepsrichting of voor een vervolgopleiding. Ook ouders kunnen een beroep op hem doen. Bij moeilijke vragen hebben de decanen toegang tot gespecialiseerde informatie.

Onze decaan is: 
Dhr. G.J.A. Sneekesg.sneekes@hubertusberkhoff.vova.nl

De remedial teacher
De remedial teacher onderzoekt leerlingen op lees- en schrijfproblemen en helpt ook bij andere vormen van leerachterstand.

Coördinatie remedial teaching is: 
Mevr. E. Benlmouaze.benlmouaz@hubertusberkhoff.vova.nl
Mevr. I. Dragti.dragt@hubertusberkhoff.vova.nl
Dhr. B. Laarmanb.laarman@hubertusberkhoff.vova.nl

Testen Hulp bij het leren
Problemen met lezen, schrijven of rekenen zijn meestal op de basisschool aan het licht gekomen. Maar niet altijd. Daarom worden onze eersteklassers meteen aan het begin van het nieuwe schooljaar getest. Daarbij kunnen lees- en spellingsproblemen ontdekt worden. Op basis van de testuitslag wordt er, voor leerlingen die een leerachterstand hebben, een plan van aanpak gemaakt, die met de ouders wordt besproken en waarbij dan aandacht is voor lees- of rekenachterstand of voor andere problemen.
Onze scholen zijn er niet alleen om vakken te leren en een diploma te halen. Je maakt ook een persoonlijke ontwikkeling door. Dit gaat met pieken en dalen. Als hierbij problemen zijn, kunnen wij met jou naar een oplossing zoeken.

Leer Weg Ondersteunend Onderwijs (LWOO)
Leerlingen met een zogeheten LWOO-profiel op het gebied van reken- en taalachterstand of sociaal-emotionele problematiek krijgen op onze school extra zorg. Deze zorg komt tot uiting doordat het onderwijs als volgt wordt gegeven:

  • kleinere groepen met gemiddeld 16 tot 19 leerlingen
  • er wordt gewerkt met individuele handelingsplannen
  • steunlessen voor rekenen, taal of faalangst
  • mentorbegeleiding
  • zeer regelmatige voortgangsbespreking

Hulp bij persoonlijke problemen
Wanneer je persoonlijke problemen hebt, kun je die met je mentor bespreken. Soms zal deze adviseren contact met de vertrouwenspersoon op te nemen. Uiteraard kun je dat ook meteen zelf doen. Het is de taak van een vertrouwenspersoon om te helpen problemen te voorkomen, om problemen die gesignaleerd zijn te verhelderen, om hulp te bieden, en zo nodig te verwijzen naar externe specialisten.

Interne zorgstructuur
Binnen de school bestaat de zorgstructuur uit de mentor, de zorgcoördinator en de ouder- en kind adviseur (OKA). De mentor is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen en houdt de ontwikkeling van leerlingen in de gaten. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, komt de zorgcoördinator in beeld: deze zorgt ervoor dat de juiste hulp en ondersteuning worden ingezet. De ouder- en kind adviseur geeft ondersteuning en advies aan leerlingen, ouders en docenten en verwijst zo nodig door naar gespecialiseerde hulpverleners. Binnen de school is ook een ambulant begeleider vanuit Altra aanwezig.

Externe zorgstructuur
Soms heeft een leerling meer hulp nodig dan de school zelf kan bieden. Voor zulke gevallen bestaat de externe zorgstructuur, waarvan het zorg -adviesteam (ZAT) de kern vormt. Het ZAT bespreekt welke extra ondersteuning een leerling nodig heeft en of een verwijzing naar jeugdhulp of boven schoolse voorzieningen nodig is. Ook de jeugdarts en de leerplichtambtenaar zitten in het ZAT en maken deel uit van de externe zorgstructuur.

Ouder- en kind adviseur (OKA)
Vanaf dit schooljaar zijn er op onze school twee OKA’s aanwezig, mevr. D. Frankort en mevr. H. Knopper. Een OKA helpt school, ouders en kinderen bij vragen over de opvoeding, of als er zorgen zijn over hun ontwikkeling. De OKA’s zijn de gehele week aanwezig.

Wat doet een OKA?
De OKA helpt school, ouders en kinderen bij vragen over de opvoeding, of als er zorgen zijn over hun ontwikkeling. Contact tussen uw kind en de OKA gaat altijd in overleg met u als ouder.

Wilt u meer weten?
Wilt u meer weten dan kan u contact opnemen via onderstaande emailadressen:
d.frankort@spirit.nl
h.knopper@spirit.nl

GGD
Alle leerlingen en alle ouders kunnen gebruik maken van de GGD in Amsterdam. De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van de GGD zijn ook binnen onze school actief. Zij hebben tot taak de gezondheid van de jeugd te bevorderen. Ze doen dat op de volgende manier:

  • Voor leerlingen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek (bijvoorbeeld over dingen die je onzeker maken, seksualiteit, veilig vrijen, roken, drugs) houdt de GGD maandelijks een inloopspreekuur.
  • Ouders die met vragen zitten over opvoeding, gezondheid of ontwikkeling van hun kind kunnen bij de GGD terecht voor een gratis en vertrouwelijk gesprek.

Het adres van de GGD is:
Nieuwe Achtergracht 100, 1(018 WT Amsterdam
Telefoon (020) 555 59 11